Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

Тема у розділі 'Дитяче здоров'я', створена користувачем Liliyah Romanova, 31 Серпень 2014.

  1. Liliyah Romanova

    Liliyah Romanova Superova Moderator Команда форуму

    Якийсь час тому дозріли ми до того, аби відправити дитину до нормального психолога на аналіз. Перший раз нам зробили задурно, при школі, й до одного місця. У мене було таке розчарування, що більше ні до кого не хотілося йти, хоча потреба довідатися, що ж саме за проблема, була, і то велика.

    Господь послав добру людину в час, коли в мене вже почали опускатися руки й почала зникати віра, що я свою дитину зможу зрозуміти й допомогти. У країні, де враження, що помішані на всіляких ліках і діагнозах, важко довіряти, але добрі знайомі порадили чудову психолог, яка і проти напихання дітей ліками, і з діагностуванням та ліпленням ярличків дуже обережна.

    Відходив наш Дарчик на три сесії з нею. Ми заповнили купу різних тестів-аналізів, вчителі, лікар сама ще кілька зробила під час сесій. І сьогодні ми пішли на зустріч із нею, щоби почути діагноз. І хоч підозри в мене були давно, і діагноз я сама давно підозрювала, але якось воно мене змело, бо тепер треба це сказати йому. ЯК? Я то в голові прокручую і мені щось аж плакати хочеться. Хоч то і не трагедія, але як дитині пояснити, що таке синдром Асперґера, чи як його ще називають високофункціональний аутизм? Правда, такого діагнозу більше не існує, тепер це все називається однією абревіатурою - ASD (розлад аутичного спектру). Він знає, що він геній, що має дуже точний математичний склад розуму, що має феноменальну пам'ять. От чи знає він, що йому так складно мати друзів, тому що в нього інший спосіб бачення людських відносин?

    Чому ми погодилися на офіційний діагноз? Бо таким чином і ми можемо отримати допомогу спеціялістів, пояснення, поради. І він також, бо тут існують цілі програми для таких дітей, які вчать, як реагувати в тих чи інших ситуаціях, що говорити. І йому це дуже потрібно, бо я, як виявилося із розмов із психологом, хоч і зробила дуже багато, маю обмежені можливості. Та й дуже важко останній рік було. Здавалося, що моя дитина десь вислизає від мене, віддаляється, а я почувалася дуже загубленою й безпорадною, і злилася сама на себе, що не вмію знайти відповідей на те, що ж робити.

    Дуже сподіваюся, що тепер отримаю ту допомогу й поради, яких мені бракувало, і що зможу далі йому допомагати, аби міг функціонувати серед людей. От тільки не хочеться перекладати на інших потребу розповісти йому про результат сесій із психологом. І додати йому якихось проблем, невміло то представивши, теж не хочеться. Де шукати відповідь на те, ЯК говорити про це з дитиною? І чи потрібно взагалі?


    Я лиш уточню трохи. Я не роблю з того трагедії. Та й не почула нічого нового сьогодні. Я то все й так знала. І діагноз знала, й нераз у книгарнях переглядала книжки з порадами для батьків, які мають дітей із синдромом Аспеґера. Ми з тим живемо й працюємо над тим, відколи дитина почала більше бувати серед ровесників, тобто від передшкілля, з 3-річного віку, а це вже більше 8 років. А після народження Натусика ми ще краще зрозуміли проблеми, бо поява другої дитини відкрила деякі прогалини, яких ми раніше не помічали (наприклад, невміння читати емоції з лиця), тому останні 4 роки працювалося ще більше й до всього підходилося з великим розумінням.
    І я давно звикла все пояснювати по 250 разів і не чекати, що він то запам'ятає. Я звикла постійно давати шанс, а потім знову давати шанс, і знову... Я все ніяк не звикну до вересків та агресії (і я знаю, що він добра дитина, просто находить і він не контролює себе), бо думаю, що це нереально, але я знаю, що в тому нема його вини, просто так спрацьовує "хімія" його організму. Ми й так уже дуже багато речей перейшли, опрацювали й навчили нових технік та реакцій. Він уже дуже багатьох речей навчився, і навчиться ще більше, хоч то й буде йти не з серця, як звичайно в нас усіх буває, а з голови.

     
    Останнє редагування: 2 Вересень 2014
  2. Tutuka

    Tutuka Well-Known Member

    Відповідь: Відкрита велика жилєтка (4)

    Не знаю, як на мене, він все-таки ще занадто маленький. Тим більше, що скоро перехідний вік, а хто у 13-14 років взагалі буває адекватним? Особисто я, завжди така вся безпроблемна, через день зводила рідних з розуму своїми плачами, а у вашому випадку взагалі невідомо, як Дарко може зреагувати, це ж все-таки не банальне "мене ніхто не любить". Може, спитайтеся психолога, як буде краще?
     
  3. Svitlanka

    Svitlanka Well-Known Member

    Відповідь: Відкрита велика жилєтка (4)

    А це точно потрібно робити-розказати йому? Він сам цікавиться, чому ходить до психолога? Якщо вже вирішили розказати, то на мій погляд, краще щоб це зробив психолог в вашій присутності.
     
  4. Зорянівонька

    Зорянівонька Well-Known Member

    Відповідь: Відкрита велика жилєтка (4)

     
  5. Halina

    Halina Well-Known Member

    Відповідь: Відкрита велика жилєтка (4)

    Моя думка - не казати зараз ні спеціалістам ні батькам. Навіть прості легкі слова (ти не такий, ти інший) це своєрідний удар для психіки не тільки дитини. З боку дитини може бути і замкнутість і маніпулювання (типу я інший і не хочу я старатись, сприймайте мене таким який я є). І вік дитини ще надто малий щоб зрозуміти що це НЕ страшно і т.д. Настане час коли дитина сама запитає що не так і чому так (н-д чому я з тою дівчинкою не можу знайти спільної мови, або чому в класі мене не розуміють).
    Цікаво, яка думка спеціалістів типу казати чи ні?
     
    Останнє редагування: 31 Серпень 2014
  6. Liliyah Romanova

    Liliyah Romanova Superova Moderator Команда форуму

    Відповідь: Відкрита велика жилєтка (4)

    Дякую! Я то так і бачу, як просто інший спосіб бачення світу. Я не вважаю, що то хвороба. Я по діагноз пішла лише тому, що це дасть доступ до державних програм. Також це допоможе в школі, якби він туди повернувся, а пізніше в університеті. Ми довго обговорювали то з психологом, чи варто робити офіційний діагноз, чи лишити то приватною інформацією. Вирішили, що йому буде корисніше піти на різні програми та заняття.
    Я би могла почекати ще, але дуже боюся, що хтось випередить і якось невміло то представить, саме як те, що це хвороба, а не просто відмінність сприйняття й бачення світу.

    Це не є страшно. І тут до інших добре ставляться.
    Просто іншим дорослим з нашого кола я сказала. І бачу плюси, бо тоді на дитину не сваряться за певні речі, не думають, що дитина хамить чи прикидається, а власне ставляться тепер із розумінням.
     
  7. Liliyah Romanova

    Liliyah Romanova Superova Moderator Команда форуму

    Відповідь: Відкрита велика жилєтка (4)

    Щиро кажучи, ми й так тут завжди інші, бо українців в Оттаві не так багато, ми східні католики, ходимо до церкви принаймні двічі на тиждень, не маємо телевізора, не купуємо всіляких типових солодощів тутешніх, не святкуємо Геловін. Коротше, з іншістю він живе вже багато років. За це я не переживаю.

    І чому це страшно?
    Просто треба більше роботи над певними речами: як із людьми говорити, поводитися, що і як говорити тощо. І "сприймайте мене таким який я є" - це правильно. Так і має бути. Це така природа дитини, її не переробиш.
    Я би не шукала, як сказати й чи казати, якби він не страждав від того, що від нього друзі втікають. Але сказати треба якось так, як для дитини, як про колір очей чи волосся, думаю.

    Я тішуся, що знайшла групу гомскулерів, які роблять щотижня спільні заняття для хлопців, серед яких власне є такі обдаровані діти із РАС. Бо вчителям без досвіду роботи з такими дітьми дуже складно дати собі раду.

    У шкільній системі ми промучилися без діагнозу 7 років. То дуже складно. І для дитини, і для батьків. Із діагнозом, як не дивно, простіше, більше розуміння.

    І дуже дякую всім за підтримку й коментарі, то дуже допомагає.
     
    Останнє редагування: 2 Вересень 2014
  8. Halina

    Halina Well-Known Member

    Відповідь: Відкрита велика жилєтка (4)

    Опечатка вийшла, уже виправила. Мала на увазі що дитині важко ще зрозуміти що то особливість і то не страшно.
    Я мала на увазі трішки інше. Це коли дитина знаючи так званий діагноз не захоче ходити на заняття якісь певні, на сеанси психологів керуючись що "я такий є", не захоче шукати чи знаходити спільну мову з оточуючим. Не треба дитину переробляти, а просто допомогти в соціумі жити.
     
  9. Liliyah Romanova

    Liliyah Romanova Superova Moderator Команда форуму

    Відповідь: Високофункціональний аутизм

    Вирішила зробити окрему тему. Може, якраз ще комусь інформація придасться.
     
  10. HOPIC

    HOPIC Well-Known Member

    Відповідь: Високофункціональний аутизм

    після фільму "Ларс та справжня дівчина" я більше схиляюся до того, що це не потрібно тій людині, знати діагноз. офіційний, точний. з усіма можливими симптомами і ...ото почне шукати інформацію, почне приміряти на себе... я б не хотіла
     
  11. Маруся-мама

    Маруся-мама Нєправільная пчєла! Собіраю нєправільний мьод!

    Відповідь: Високофункціональний аутизм

    Не погоджуюсь. Я свому сину пояснила, бо у нього виникли запитання чому йому певні речі часто стаються в школі і загалом, що його не розуміють. Лікарка мені сказала, що дуже добре сказати саме зараз коли у нього починається розвиток а не потім коли виросте. Потім це гірша травма.
    Я пояснила свому малому, не в деталях - ти хворий на голову, а просто, що у тебе інше сприйняття світу і не завжди воно співпадає зі свіма довкола. Ну бо він у мене буде ходити на групи праці над соціальними навиками, той запитався, а чому. Я пояснила, бо не завше все треба говорити людям. Не все вони хочуть чути, і це я не вчу його брехати, а просто пояснюю, що не завжди його опінії треба всім розповідати.

    Я не боюсь ані собі ані будь-кому сказати, що в мого малого синдром аспергера і він є дивак. Когось то слово ображає а мене ні. Він може сам до себе говорити і якщо він вам каже, не говори мені цього, бо я то вже знаю, то не тому, що він пискує а він говорить правду - він то вже знає і його мозок вже опрацював подану інформацію. Давай наступну інформацію!

    У мене дуже добра дитина, дуже розумний і кмітливий хлопець і страшенно талановитий. Його тато змирився, що малий ніколи не буде грати в хокей (і не тільки з цих причин) чи футбол, і ніколи не буде спортцменом. Я і не прагну його туди пхати, бо він музикант і компютерщик. Все! Бог його наділив тими талантами які не зобов’язують конче бути в групі, і він з цього щасливий. Йому справді не треба друзів. Він їх не шукає. І це нормально!

    Я розповіла малому і йому від того легше, бо дивитись на його сльози після постійних невдач вже не було сили.

    ---------- Додано в 01:16 ---------- Попередній допис був написаний в 01:11 ----------

    Неправда. Найкращий психолог для дитини його батьки, щей в такому віці.

    Може в Лілі інакше бачення, але у мене саме таке, тому я перепитала багато психологів і лікарку невропатолога і вона сказала, щоб Я говорила з сином. Психолог психологом, а мама є мама. Та кожен обирає свою тактику.
     
  12. Halina

    Halina Well-Known Member

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

    Тут погоджуюсь і як писала раніше, що розказати тоді коли дитина сама запитає (не зважаючи на вік). Тобто не зараз коли дитина не питає і не бачить сама якихось труднощів.
     
  13. Liliyah Romanova

    Liliyah Romanova Superova Moderator Команда форуму

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

    Труднощі ці діти бачать, і то постійно. Як тільки серед інших дітей, зразу проблеми. І через це купа страхів у дитини, комплекси розвиваються, наростає агресія. Він шукає друзів, тому знати свою специфіку, що його можуть бачити, як хамовитого й невихованого, таки важливо. Це допоможе уникнути багатьох розчарувань.
    Не буває без проблем. А питають не всі. У Дарка моя риса тут: він закривається і мовчки страждає. Так може ніколи не спитати.
    Знаю дорослих, які довідалися про свій діагноз пізніше, в дорослому віці, то одні кажуть, що це добре, інші навпаки, кажуть, що знати діагноз допомогло й жити стало легше.
     
  14. Made in USSR

    Made in USSR Well-Known Member

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

    Лілю, а що змусило Вас звернутись до психологів та шукати діагноз? Чому Ви вирішили що це психологічна "проблема", а не характер?
     
  15. Liliyah Romanova

    Liliyah Romanova Superova Moderator Команда форуму

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

    Якщо дитина не читає емоцій із лиця, це характером важко пояснити.
    Я цілком серйозно кажу. Бо це було перше, з чим ми пішли по допомогу до терапевта. Дарко із нею понад півроку працював лише над поняттям емоцій і як вони виглядають на обличчі людини.
    А як виявили? Коли Натусько народився. Дитина плаче заливається, а Дарко сидить поруч і сміється. Питаю "чому?", відповідає, що "в нього лице смішно виглядає". Пояснюю, що він плаче з болю, а на це чую, що "о, я не знав". І так повторюється кілька разів.

    Ще були речі, які вже дуже втомлювали. Коли їхали з пункту А в пукт С, то мали їхати так і не інакше, бо якщо були якісь зупинки, про які ми не сказали, то в дитини істерика була. І то не змінилося. І це страшна така істерика, не просто плачі чи ниття.

    Найважче, це те, що друзі розбігаються геть. А поради Даркової голови не тримаються. Якщо повторювати щось щодня, наприклад, що друзі залишаються твоїми друзями, навіть якщо вони з кимось іншим бавляться, то це якось діяло. Переставали це щодня нагадувати, знову починав бити дітей за те, що бавляться з іншими, а не тільки з ним.
     
  16. zetta

    zetta Well-Known Member

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

    Лілю, а як Дарко сам відноситься до таких особливих дітей? Яке в нього сприйняття та розуміння іх ? Просто є діти які зневажають особливості інших і якщо ім сказати про них самих .....
     
  17. Ascorbinka

    Ascorbinka скептик-романтик

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера


    це спочатку, все вляжеться, розкладеться в голові до ясної картини, не зразу і не через тиждень, тільки тоді я думаю будете ви готові говорити з Дарком на цю тему, без зайвих емоцій (на його мові). Ще думаю, то не має бути така розмова як от дорослого з лікарем, з глибокими поясненнями, може легшим до сприйняття буде дозована поетапна інформація? Все одно буде перепитувати, і не раз, і в різних ситуаціях, ви вже по ходу побачите коли зручнішим буде випередити питання малою порцією правди і переключитися, а коли говорити багато і відверто.

    хіба це не від виховання залежить? думаю це несуть з сім"ї
     
  18. Made in USSR

    Made in USSR Well-Known Member

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

    Зрозуміла, у Вас було більше "дзвоників".
     
  19. Finya

    Finya if you don't get enough I'll make it double

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

    I я так вважаю. Хоча, мама краще знае свою дитину. Е дiти (люди, взагалi), яким не можна казати, що з ними щось "не так". Це може нанести душевну травму i викликати депреciю.
     
  20. Liliyah Romanova

    Liliyah Romanova Superova Moderator Команда форуму

    Відповідь: Високофункціональний аутизм, синдром асперґера

    Ну чому зразу "щось не так"? То так як колір волосся чи очей - він інший, а не "не такий".
    І тут діток вчать із маленького поважати неповносправних. Дітки із синдромом Дауна вчаттся в класах у звичайних школах. У Дарка був хлопчик у класі із проблемами зору, носив сині окуляри (сині шкельця). Ми побачили на фото й спиталися, чому в нього такі дивні окуляри. На що Дарко відповів дуже різко, що не можна казати "дивні", бо завдяки цим окулярам хлопчик може добре бачити й вчитися в школі. І до неповносправних він дуже безпосередньо завжди ставиться, буде бавитися з ними. Так тут є.

    Щодо друзів. Друзі розбігаються від Дарка, від чого він дуже страждає.
    Від нас деякі віддалилися, але мене то не хвилює. Значить, то не друзі, бо правдиві друзі навпаки ставляться до Дарка з любов'ю та розумінням, стараються йому допомогти, бо про діагноз більшість із нас здогадувалися вже багато років, просто моя недовіра до лікарів не давала це зробити раніше. Я аж надто добре знаю їхній потяг напхати дитину таблетками. Мені такий спосіб допомоги не підходить.

    Щодо того, що ми можемо бачити ознаки поведінки в усіх дітей. Фактично, ми всі маємо схожі види поведінки. Просто в тих, хто має аутизм, вони перебільшені, а деякі види поведінки взагалі відсутні.